Формування особистості сьогодні – це процес докорінної зміни її свідомості та самосвідомості як однієї з провідних умов ліквідації старих форм життя і творення нового світу. Воно нерозривно пов’язане із відродження нації, демократизацією та гуманізацією суспільства. Виникла соціальна потреба у формуванні такої особистості, яка б змогла розв’язати, як щоденні, так і масштабні завдання. Учнівське самоврядування в навчально-виховному закладі це педагогічно доцільний спосіб організації учнівського колективу. Він забезпечує комплексний виховний вплив на учнів шляхом їх залучення до усвідомленої і систематичної участі у вирішенні важливих питань життя класу та школи. Учнівське самоврядування розвивається в межах управління школою, класом. Необхідно домагатися щоб учні реально управляли, відповідаючи за повне і якісне виконання того, що їм довірено. Ідея самоврядування не повинна зводитись тільки до його структури в навчально-виховному закладі. Створити для школярів широке поле можливостей для самореалізації, орієнтуючи їх на досягнення соціально-корисної мети, індивідуальної і суспільної, усуваючи різні несправедливості, з їх життя, мікро-середовища. Сфери розвитку учнівського самоврядування різноманітні: культура, освіта, спорт, дозвілля і звичайно – економіко–виробнича.
ФУНКЦІЇ САМОВРЯДУВАННЯ В ШКОЛІ
1. Забезпечення порядку в школі, організація чергування в школі, в класах. 2. Організація дозвілля на перервах та після уроків. 3. Проведення загальношкільних лінійок, зборів, конференцій, виставок. 4. Організація самообслуговування в класах, контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних вимог. 5. Організація роботи по збереженню шкільного майна. 6. Організація по благоустрою території школи. 7. Підготовка і проведення конкурсів, творчих свят, змагань, розважальних програм, сімейних свят. 8. Заслуховування звітів органів учнівського самоврядування. 9. Організація трудових загонів старшокласників. 10. Проведення соціологічних досліджень з проблем життєдіяльності учнівських колективів.
ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ АКТИВНОСТІ Й РОЛІ УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ
1. Надання учням більшої самостійності в організації колективної діяльності. 2. Активне їх залучення до всіх сфер життя учнівського колективу. 3. Поєднання самодіяльності дітей з керівництвом дорослих. 4. Збагачення життєвих цілей і внутрішнього духовного світу кожного члена колективу через привабливість соціально-колективних ініціатив. 5. Повага педагогів до самостійний думок та рішень учнівського самоврядування, його органів. 6. Відкриття справжніх лідерів, залучення їх до активної громадської діяльності. Реалізація в перспективі принципу: жодного підлеглого – усі відповідальні. 7. Кваліфікована, тактовна педагогічна допомога учнівському активу, навчання їх мистецтв управління. 8. Розширення рамок гласності учнівського самоврядування, відкритий характер роботи всіх органів самоврядування.